Jag pallar snart inte mer........

Tisdagen den 27:e maj............frågestund på förmiddgen...gav mig inte jättemycket. Var och hämtade ut metodtentan också...alltid skönt att få den i handen och se med egna ögon på papper att man är godkänd.
Efter det satte jag, E och E och pluggade tillsammans..vi satt väl till 17.15 ungefär med paus för lunch förstås.
Men nu börjar jag tröttna på det här...känns som vi pluggar och pluggar och ändå fastnar inget...just nu känns mitt huvud helt sprängfyllt men samtidigt helt tomt...det finns massor med information där inne men det gäller att kunna koppla ihop den rätt så att säga.
Det är så j-kla mycket, så här mkt är det:
Psykiatri: ångsetsyndrom, somatoforma tillstånd, affektiva syndrom, störningar i vitala funktioner, psykoser, stressrelaterade tillstånd, utvecklingsstörningar, missbruk.
Hjära-cirkulation: Stabil angina, hjärtinfarkt, hypertoni, perifer kärlsjukdom, hjärtsvikt, lungödem, lungemboli, DVT.
Lungor: astma, KOL, kronisk bronkit, lungemfysem, lungfibros, kronisk respiratorisk insufficiens.
Lever: Leversvikt, PSC, PBC, Hepatit A+B+C, levercirros
Tarmar: ulcerös kolit, crohns sjukdom, IBS
Diabetes typ 1 och 2
Onkologi: generella terapier, biverkningar, en cancerdiagnos, värdera behandlingseffekt, bedöma symtom m.m.
Buk: appendicit, divertikulit, gallsten, pankreatit, ileus, reflux, ulcussjukdom
Njurar: njurinsufficiens och dess orsaker
hjärnan: skallskador, stroke, epilepsi
Reumatologi: RA, SLE
Vanligt förekommande frakturer 
Har säkert glömt nåt..........

Fattar ni nu att jag känner mig helt lost!!!!.....okej kursen heter symtom och tecken så det är ju fokus på det....men det är inte så himla lätt kan jag säga..det är j-vligt många symtom och ibland väldigt lika........men men man får väl hoppas att det på nåt sätt finns därinne fast det inte känns så nu....känns som jag inte minns nånting alls.
Tur att tentan är på torsdag...för nu pallar jag snart inte mer!

Slut för idag......

Antal dagar kvar till tentan: 1

Ps. Imorron kväll är det blodomloppet som gäller efter en hel dags pluggande.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en fin kväll :)

2008-05-27 @ 21:53:43
URL: http://sannawiberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0