Var kommer motivationen ifrån?

Idag har jag och Emma cyklat runt halva Göteborg känns det som. Vi var ute för att heja på Evelina och alla andra som sprungit Göteborgsvarvet idag. Vi fick cykla på som tusan ibland, på vissa ställen gick det ju förstås inte för det var så mycket folk, men där det gick cyklade vi på, för att hinna med och stå heja på vår löpare på flera ställen. Men det var riktigt kul att kolla på, vilken stämming och så mycket folk det var!!!
Och vad duktig du var tjejen! riktigt imponerad av dig, tiden 1:49, är himla bra tycker jag. Om jag ska springa nästa år vilket jag tror att jag ska så får jag väl räkna med 3 timmar typ.

En sak som slog mig idag när jag såg alla dessa tusentals människor kämpa sig fram på Göteborgs gator var, vad är det som driver dessa människor att göra detta, att frivilligt utsätta sin kropp för en sådan anstängning och smärta som 21 km på asfalt faktiskt innebär. De flesta skulle nog säga att det handlar om motivation, dessa människor har en motivation som gör att de klarar av det. Ordet motivation är något som används rätt flitigt, t.ex. jag har verkligen ingen motivation för att plugga eller idag är jag verkligen motiverad att träna m.m. m.m.
Men vad är egentligen motivation och var kommer den ifrån. Vad är det som gör att vissa människor verkar ha massor av motivation och vissa nästan ingen alls.

Om man slår upp ordet motivation i NE så står det så här:
Motivation, sammanfattande psykologisk term för de processer som sätter i gång, upprätthåller och riktar beteende

Så motivationen är alltså vårt beteende då eller????
Ja jag vet faktiskt inte.
En sak vet jag i alla fall: "uppgifter", oavsett av vad de är av för typ,blir så mycket lättare att genomföra om man har motivationen för dem.

Det var allt för nu.
over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0